چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

ویلیام ترور در سال۱۹۲۸ در میچلستون ایرلند متولد شده است.

تحصیلات‌اش را در کالج ترینیتی در رشته تاریخ گذراند. در 24سالگی به خاطر مشکلات مالی به انگلستان رفت. اولین رمانش را در 1958 نوشت و تاکنون آثار زیادی در رمان، داستان کوتاه و نمایشنامه نوشته است. او را یکی از فعال‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ایرلند می‌دانند؛ البته نمی‌توان او را نویسنده‌ای ایرلندی‌تبار دانست که شهرتش وابسته به محیط جغرافیایی‌اش است. جهان ادب و فرهنگ، او را از شخصیت‌های مطرح ادبیات می‌داند. در سال۱۹۵۸ توانست برای فعالیت‌های ادبی‌‌اش و خدمت‌هایی که به عرصه ادبیات کرد، نشان CBE - که نشان افتخار بریتانیاست - را دریافت کند. در سال1994 به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص ادبیات معرفی شد تا جایی که در سال۱۹۹۹ فرهنگستان بریتانیا برای بزرگداشت خدمات ادبی‌اش، به او جایزه David Cohn را اهدا کرد. همچنین این نویسنده به‌علت جایگاه رفیعش در ادبیات در سال۲۰۰۲ لقب شوالیه را به‌دست آورد.

ترور اغلب درباره زنان، کودکان، افراد کهنسال، طبقه متوسط جامعه، انسان‌های تنها و کسانی که ازدواج‌های شکست‌خورده و عشق‌های نافرجام دارند، می‌نویسد. مضامین بیشتر آثار ویلیام ترور، واکنش این افراد در برابر جامعه است.  حال و هوای داستان‌هایش پر از اندوه و افسردگی است و شخصیت‌های داستانی‌اش هم اغلب دچار سردرگمی و ناکامی می‌شوند. رمان «سرگشته در دنیای تورگنیف» را ویلیام ترور با سبکی که انگار ظریف‌ترین و هنری‌ترین رمان امروز جهان است، به شکلی فوق‌العاده و دلنشین نوشته است. سرگشته در دنیای تورگنیف، توصیف زندگی دختر جوانی است که در خانواده همسرش احساس غریبی می‌کند و برای فرار از این ازدواج به ظاهر محکوم به شکست، خود را به دیوانگی می‌زند.

یک اتفاق معمولی

در بخش اول رمان، شما احساس نمی‌کنید که اتفاقی غیرمعمول و تکان‌دهنده رخ داده است. وقایع و توصیفات‌اش در زمان حال می‌گذرد؛ زنی لاغراندام با ظاهری نحیف - که هنوز 57ساله نشده - گوشه میز نشسته و با دقت غذا می‌خورد؛ این زن همان شخصیتی است که زندگی‌اش این داستان را شکل می‌دهد. روایت‌ها در این رمان از مسیری مشخص و واضح - که در طول یک زمان رخ بدهند - پیروی نمی‌کنند.

در واقع بهتر است بگوییم در فصل‌بندی کتاب، فصل‌های زوج، گذشته شخصیت اصلی و زندگی او را روایت می‌کنند و فصل‌های فرد، روایت رویدادهایی هستند که در امروز رخ می‌دهند. فصل اول، خواننده را به سراغ آخرین وقایع داستان می‌برد و در ذهن، سؤالات و ابهامات زیادی به وجود می‌آورد. در فاصله شناختن شخصیت‌ها و درک موقعیت موجود، بخش دوم آغاز می‌شود. این بخش ما را به گذشته باز می‌گرداند. در این گذشته، کودکی شخصیت اصلی روایت می‌شود و البته از اینجاست که داستان آغاز می‌شود؛ داستان دختری به نام «مری لوئیس دالن» که از خانواده‌ای متوسط و حتی رو به پایین است.

سرگشته در دنیای تورگنیف» ازدواج مری با مردی از خانواده‌ای سطح بالاتر را به تصویر می‌کشد و شروع مشکلاتی را در این زندگی نشان می‌دهد که تا قبل از ازدواج، وجود نداشته‌اند. مسیر روایت داستان از گذشته به حال و از حال به گذشته تغییر می‌کند و فراز و فرودهایی که باعث جذابیت داستان می‌شود، از همین روایت‌های یکی در میان به وجود می‌آید. وقتی به زندگی گذشته‌اش فرو می‌روی، یکهو فصل تازه‌ای آغاز می‌شود که به گذشته ربطی ندارد. مری لوئیس در رمان سرگشته در دنیای تورگنیف، زنی تنهاست که به انزوای خودش عادت کرده اما دیگران -که علت حالت‌های روحی‌اش را نمی‌فهمند- او را متهم به دیوانگی می‌کنند.

مری لوئیس با کتاب، خود را در تنهایی فرو می‌برد و به تنهایی‌اش دامن می‌زند. ویلیام ترور زندگی و تلاش‌های زنی را در 30فصل متناوب با توصیف‌هایی از احساسات و خاطرات و افکارش نشان می‌دهد. سرگشته در دنیای تورگنیف با همین نام سؤال برانگیزش و نویسنده‌اش، ویلیام ترور - که نامزد جایزه بوکر بوده است - دلیل خوبی است تا اگر خواستید تازه‌ترین کتاب چاپ شده‌اش را بخوانید، به سراغش بروید. این کتاب را الهه دهنوی ترجمه کرده و نشر مروارید در تیراژ 1100نسخه و به بهای 3400تومان آن را چاپ و منتشر کرده است.

کد خبر 38382

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز